FANDOM

Płonące Równiny.jpg
Bitwa na Płonących Równinach
Ogólne
Wojna: Wojna Jeźdźców (druga)
Miejsce Płonące Równiny
Wynik starcia Zwycięstwo Vardenów
Strony konfliktu
Vardeni i armie sojusznicze Imperium
Dowódcy
Nasuada Murtagh
Siły
Początkowo: 25 000 - 35 000

Potem: 75 000+

100 000+
Konsekwencje
Zwycięstwo; obrona Surdy i początek kampanii przeciw Imperium. Porażka; ucieczka Murtagha i Ciernia

Bitwa na Płonących Równinach - bitwa przeprowadzona pomiędzy połączonymi armiami Vardenów, Surdy i krasnoludów, a siłami Imperium, wysłanymi przez Galbatorixa, by podbić niepodległe państwo, Surdę. Areną starć stały się Płonące Równiny (w pradawnej mowie Du Völlar Eldrvarya).

Przygotowania do starć

Imperium

Bezpośrednim impulsem dla Galbatorixa, by przestać tolerować istnienie Surdy, była zgoda jej króla Orrina na przeniesienie do niej Vardenów. Ponadto w przegranej bitwie o Farthen Dûr zginął jego sługa Durza i armia urgalska. Wobec tych faktów rozpoczęto powszechną mobilizację. Zaczęto rekwirować woły do wożenia sprzętu i zabierano ludzi do służby wojennej. Dodatkowo Galbatorix wysłał do Aberonu siatkę magów o nazwie Czarna Ręka, której zadaniem było szpiegowanie, zatruwanie studni i zamachy na dowódców Vardenów. Jeden z członków tej organizacji Drajl przeprowadził nieudany zamach na Nasuadę.

Wszystkie ruchy wojsk zostały przez Galbatorixa ukryte za pomocą iluzji, nie pozwalającej szpiegom vardeńskim dostrzec ich posunięć. Iluzja ta została złamana przez elfickiego maga imieniem Däthedr oraz szpiega z szeregów Vardenów dopiero, gdy armia Imperium wymaszerowała z Gil'eadu.

Vardeni

Król Orrin świadom swego nikłego doświadczenia wojskowego oddał całkowite dowództwo nad kampanią Nasuadzie. Ta zadecydowała o wymarszu wojsk do miasta Melian. Stamtąd pomaszerowano naprzeciw wojskom Galbatorixa i osiągnięto Płonące Równiny. Został rozbity zbrojny obóz. Do budowy ziemnych umocnień i palisady wyznaczono przebywające wśród Vardenów krasnoludy z klanu Dûrgrimst Ingeitum. Oczekiwano też z niecierpliwością na przylot z Ellesméry Jeźdźca Eragona Cieniobójcy i jego smoczycy Saphiry. Po ci przybyciu zielarka Angela za zgodą Nasuady, zakradła się do obozowiska Imperium i zatruła jedzenie żołnierzy. Dowódcom podrzuciła zaś środki halucynogenne, by nie mogli sprawnie dowodzić wojskami.

Szczep Bolveg

Dzień przed bitwą do obozu wojsk vardeńsko-surdańskich przybył oddział urgali ze szczepu Bolveg. Miały one pokojowe zamiary i za pośrednictwem swego wodza Nar Garzhvoga chciały przyłączyć się do sprzymierzonych. Nasuada przyjęła propozycję, co wywołało dezaprobatę Eragona i większości dowództwa Vardenów. Czwórka zaś urgali w tym Garzhvog, Otvek i Khagra zostali przez nią wyznaczeni do ochrony lewego boku Saphiry w czasie bitwy. Podczas rutynowego sprawdzenia umysłów strażników Eragon odmienił swój światopogląd na urgale.

Strategia

Po przybyciu do obozowiska Eragon postanowił objąć dowodzenie nad organizacją vardeńskich magów o nazwie Du Vrangr Gata. Podczas walk zamierzał przy jej pomocy zwalczać wrogich użytkowników gramarye. Gdy któryś z Du Vrangr Gata odkryłby obecność wroga, wtedy Eragon złączałby umysł z resztą i wspólnie łamaliby jego obronę, a chronieni przez niego żołnierze stracili by magiczną tarczę. W pozostałym czasie Jeździec miał zamiar walczyć u boku Saphiry. Początkowo przywódczyni organizacji, Trianna, była sceptycznie nastawiona do pomysłu, ale gdy Eragon zapewnił ją, iż nie chce pozbawić ją przywództwa, zgodziła się.

Jeździec tuż przed walkami rozmieścił magiczne tarcze wokół Nasuady, Aryi i Orika.

Przebieg

Atak rozpoczęli Vardeni o świcie. Dzięki porannym mgłom i owinięciu zbroi szmatami, nie zostali dostrzeżeni przez wrogich wartowników, aż do pokonania połowy dystansu dzielącego wojska. Gdy wszczęto alarm do ataku ruszyła kawaleria króla Orrina oraz kulle ze szczepu Bolveg, dorównujące szybkością koniom. Następnie doszło do frontalnego zderzenia obu armii. W początkowej fazie bitwy Eragon skupił się na wykrywaniu magów wroga i likwidowaniu ich. Rozmontował także siejące śmierć wśród Vardenów balisty i katapulty Imperium. Były zabezpieczone magią, ale Jeździec zdołał owładnąć członków ich obsługi kazać im zniszczyć cięciwy.

Po pewnym czasie do Eragona podjechała ranna Nasuada, z rozkazem by dodał ducha żołnierzom, walcząc czynnie w ich szeregach. Jeździec kazał urgalom i krasnoludom ze swej straży pilnować lewego boku Saphiry i nie wkraczać mu w drogę. On zaś zsiadł z grzbietu smoczycy i razem z nią rzucił się na przeciwników. Walki trwały godzinami i były bardzo wyczerpujące.

W trakcie walk do Vardenów dołączył okręt Smocze Skrzydło z uciekinierami z Carvahall i rozpoczął ostrzał z balist pokładowych, skierowany na siły Imperium. Przybyła także olbrzymia odsiecz krasnoludów z królem Hrothgarem na czele. Szala zwycięstwa przechyliła się na korzyść sprzymierzonych, ale wtedy do sił imperialnych dołączył nieznany Jeździec (Murtagh) na czerwonym smoku (Cierń) i zabił promieniem energii króla krasnoludzkiego.

Pojedynek Jeźdźców

Saphira&Eragon.jpg

Eragon na Saphirze

Do walki z nim polecieli Eragon i Saphira. Podczas powietrznej walki Jeźdźcy wymienili się ciosami. Eragon odkrył też, iż siła mentalna przeciwnika jest potężna. W tracie starcia skoczył z Saphiry i udało mu się ciąć tylną łapę wrogiego smoka. Wyczerpanie smoków zmusiło Jeźdźców do przejścia do walki na ziemi. Tam zwarli się w pojedynku na płaskowyżu, nieopodal rzeki. Początkowo dzięki szybkości elfa Eragon zyskał przewagę, jednak Murtagh dysponował kilkoma Eldunari, użyczonymi mu przez Galbatorixa i odparł atak. W trakcie szamotaniny Eragon zdarł hełm przeciwnikowi i odkrył jego tożsamość. Wtedy Murtagh odepchnął go magią i wyjaśnił mu jak trafił w służbę króla. Powiedział mu także, iż przybył na Płonące Równiny, by pojmać jego i Saphirę oraz zabrać do Urû'baenu. Wówczas Eragon zaryzykował i podjął atak na niego, ale został skrępowany magią. Doszło do siłowego starcia na ilość posiadanej energii. Wygrał Murtagh, ale postanowił zrezygnować z uprowadzenia przeciwników i puścił ich wolno. Odebrał jednak Eragonowi Zar'roca i powiedział, że należy mu się on jako starszemu synowi Morzana. Myślał bowiem, iż są braćmi rodzonymi.

Zwycięstwo

Dzięki pomocy krasnoludów udało się zmiażdżyć opór wojsk Imperium. Roran zaś zabił oboje Bliźniaków. Po bitwie Eragon spotkał się z kuzynem oraz Nasuadą i Aryą i powiedział, że jest synem Morzana (mylił się). Galbatorix wycofał niedobitki swej armii i rozlokował je do garnizonów w Aroughs, Feinster i Belatonie.

Dowódcy Imperium

Dowódcy sprzymierzonych

Znaczniejsi uczestnicy

Cierń.jpg

Smok Murtagha, Cierń

Wśród wojsk sprzymierzonych:

Wśród wojsk Imperium:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki