FANDOM

Płonące Równiny
Bitwa nad rzeką Jiet
Ogólne
Wojna: Wojna Jeźdźców
Miejsce Płonące Równiny
Wynik starcia Zwycięstwo Vardenów
Strony konfliktu
Imperium Vardeni

Krasnoludy Szczep Bolveg

Dowódcy
Murtagh

Cierń

Nasuada

Orrin Eragon Saphira

Siły
~300 ~1000
Konsekwencje
Murtagh i Cierń zostali przegnani, a siły Imperium rozgromione. Poległo ok. 500-600 żołnierzy, większa część pozostałych przy życiu odniosła rany.

Bitwa nad rzeką Jiet - bitwa stoczona przez siły Vardenów i Surdy przeciwko wojskom Imperium. Odbyła się na Płonących Równinach.

Przebieg

Podczas przygotowań do ślubu Rorana doszło do desantu trzystu osobowego odziału na bliższy obozowisku Vardenów brzeg rzeki Jiet. Byli to ludzie pozbawieni magią Galbatorixa bólu, w zamian za rzekome zapewnienie opieki im rodzinom. Oddział ów miał zająć siły sprzymierzonych na czas pojedynku Eragona i Saphiry z przybyłymi Murtaghiem i Cierniem.

Nasuada postanowiła zgnieść agresorów. W tym celu wysłała przeciwko nim dwustu mieczników, stu włóczników i pięćdziesięciu łuczników oraz grupę czterystu urgali ze szczepu Bolveg pod dowództwem Nar Garzhvoga. Orrin dodał swą kawalerię i objął nad oddziałem dowództwo. Postanowiono nie dopuścić do przedarcia się wrogów przez linie obrony, ponieważ gęsto usiane namiotami obozowisko nie sprzyjało manewrom. Do walk Nasuada nie dopuściła krasnoludów, ponieważ mogły by one zostać po prostu stratowane.

Pierwsze uderzenie kawalerii Orrina poszedł znakomicie. Podczas szarży straciła jedynie jednego żołnierza. Gdy jednak stanęli do walki z pozostałymi przy życiu wrogami, część z powalonych podniosła się i stanęła do walki mimo śmiertelnych ran. Wtedy surdańczycy złamali szyki i wpadli w panikę. Nie wiedzieli czy da się w ogóle zabić przeciwników. Ponieśli nieproporcjonalnie większe starty niż przeciwnicy. Orrin przywrócił im ducha do walki udowadniając, że można pokonać imperialnych żołnierzy ciosem w głowę. Kazał też odrąbane głowy nabić na pale i ustawić przed obozowiskiem.

Pojedynek Jeźdźców

Równolegle do walk na równinach, w powietrzu toczył się pojedynek pomiędzy Eragonem, a Murtaghiem, mającym zabrać tego pierwszego do Urû'baenu. Jeździec Vardenów dysponował mocą trzynastki połączonych z nim umysłami elfów, w tym Aryi i Blödhgarma, zaś Murtagh miał na podorędziu kilka przekazanych mu przez Galbatorixa Eldunari. Ponadto Eragon miał energię zgromadzoną w Arenie, ale w bitewnym zamęcie o niej zapomniał.

Przed rozpoczęciem starcia Eragon starał się nakłonić Murtagha do porzucenia służmy u Mrocznego Króla. Ten jednak był już obciążony kolejnym przysięgami w pradawnej mowie i nie mógł się sprzeciwić swemu panu. Eragon powiedział mu też, że może odmienić swoje prawdziwe imię, a wtedy król starci nad nim władzę. Mimo tych argumentów Murtagh przypuścił atak.

W walce Saphirze udało się odnieść przewagę nad Cierniem i pozwolić Jeźdźcom na wymianę ciosów. Murtagh zranił Eragona Zar'rockiem w biodro, a poszkodowany w odwecie rozpłatał mu policzek. By zakończyć jak najszybciej walkę Eragon rzucił przytrzymujące ciało przeciwnika zaklęcie, by doszło do starcia siłowego. W tym starciu sukces odniósł Eragon dzięki pomocy elfickich magów. Nim jednak udało im się wziąć pokonanych jako zakładników, uciekli.

Skutki

W wyniku bitwy udało się ocalić obóz vardeńsko-surdański od zniszczenia. Jednak zwycięzcy ponieśli duże straty. Zginęło od pięciuset do sześciuset sprzymierzonych. Większa część pozostałych przy życiu została ranna. Wśród zabitych był Barden, mag ze świty króla Orrina.

Dowódcy

<gallery> Image: Murtagh.jpg|Dowódca wojsk imperialnych, Murtagh Image: Nasuada.jpg|Przywódczyni sił sprzymierzonych, Nasuada </gallery>

Więcej z Fandomu

Losowa wiki