FANDOM

Brom Holcombsson
Brom
Opis
Rasa Człowiek
Płeć Mężczyzna
Wzrost Przeciętny
Kolor włosów Ciemne
Kolor oczu Brązowe
Polityka
Przynależność Vardeni

Zakon Smoczych Jeźdźców

Znani nauczyciele Oromis
Jeździec
Smok Saphira I
Miecz Undbitr

"Tak czy inaczej nie zamierzam zostać w domu, gdy podrostek krąży po świecie ze smokiem."

- Brom do Eragona

Brom - potężny Jeździec, był założycielem Vardenów i ojcem Eragona Cieniobójcy. Po upadku Jeźdźców życie swe poświęcił zwalczaniu Galbatorixa i jego sług. Zabił kilkoro Zaprzysiężonych i był zamieszany w śmierć kolejnych kilku. Jednak największą sławę przyniosło mu zabicie Morzana, swego niegdysiejszego przyjaciela. To Brom nauczył Eragona fechtunku i podstaw magii oraz przeprowadził chłopaka przez Tuatha du orothrim.

Wygląd

Jeździec ów jest średniego wzrostu. Do pasa ma przypasany miecz i podpiera się grawerowaną laską. Na prawej dłoni nosi pierścień - Aren. Głowę ma łysą, natomiast broda jego ma srebrną barwę. Dominującym elementem twarzy jest orli/haczykowaty nos. Wydatne brwi osłaniają błękitne, przenikliwe oczy.

Charakter

Brom był spostrzegawczym i bystrym mężczyzną. W starciach używał głównie sprytu, inteligencji i rozumu, nie zaś siły. Był też człowiekiem bardzo skrytym i starał się nie pokazywać po sobie emocji.

Historia

Dzieciństwo

Brom urodził się w rodzinie iluminatorów, w Kuaście, z matki Neldy i ojca Holcomba. W Kuaście, z powodu jej odizolowania przez Kościec od reszty kontynentu jest siedliskiem wielu dziwacznych zwyczajów i poglądów. Gdy Brom przybył do Ilirei, zawsze stukał po trzykroć w framugę, przed i po wyjściu z pomieszczenia. Z powodu żartów innych adeptów zaprzestał tych praktyk.

Przyjaźń z Morzanem

Gdy Brom zaczynał szkolenie na Jeźdźca Oromis miał już jednego ucznia, starszego o trzy lata od Broma Morzana. Brom nie odstępował od jego boku i nie sprzeciwiał mu się co ten drugi wykorzystywał na rozliczne sposoby. Spowodowało to, że Morzan stał się tak dumny i okrutny, iż Oromis chciał adeptów rozdzielić. Nim do tego jednak doszło, Morzan pomógł Galbatorixowi wykraść pisklę Shruikana.

Podczas Smoczej Wojny

Brom-0

Podczas Smoczej Wojny Brom walczył w obronie zakonu. W czasie starć o Doru Araebę, Galbatorix wraz z Zaprzysiężonymi zabili smoczycę Broma Saphirę. W tejże samej potyczce zaginął też jego miecz Undbitr. Młody Jeździec z żalu i rozpaczy po stracie najbliższej sobie osoby omal nie popadł w szaleństwo. Żal przekuł jednak w pragnienie zemsty i zwrócił je na Morzana, którego obwinił za wszelkie swe niepowodzenia. Udał się do Rhunön, by ta wykuła mu nowy miecz. Ona jednak złożyła już swą przysięgę i nie mogła nic więcej zrobić. Brom nie chciał za nic opuścić kuźni toteż Oromis musiał go ogłuszyć. Z Ellesméry Jeździec udał się na równiny Ilirei, gdzie poniósł śmierć król Evandar. W czasie trwającego w tym czasie zamętu Brom uwolnił część więźniów, zgromadził wokół siebie grupę wygnańców i wraz z nimi stworzył Vardenów. Osobiście zabił troje Zaprzysiężonych w tym Morzana i odpowiedzialny był za śmierć pięciu kolejnych.

Związek z Seleną i wykradzenie jaja

Dwadzieścia lat przed wydarzeniami opisanymi w Eragonie do Vardenów zaczęły dochodzić słuchy o kobiecie zwanej Czarną Ręką, która siała śmierć w ich szeregach. Dowiedzieli się też, iż oddana jest tylko swemu partnerowi Morzanowi. Brom udał się zatem do majątku Morzana mieszczącego się na północno-zachodnim brzegu jeziora Leona, aby ją zabić. Dostał się do niego w przebraniu ogrodnika i co było dla niego zaskoczeniem zakochał się z wzajemnością w Selenie. Po jego wpływem zaczęła ona dostarczać Vardenom informacje o Imperium, zmieniło się także jej prawdziwe imię co pozwoliło jej uniezależnić się od Morzana. Trzy lata po powiciu Murtagha zaszła z Bromem w ciążę. Zorientowała się o swym stanie, gdy był on na misji. By ratować dziecko uciekła z zamku Morzana i dzięki swym ponadprzeciętnym zdolnościom udało jej się dostać do Carvahall, gdzie urodziła Eragona. Oddała go swemu bratu Garrowowi na wychowanie i powróciła skąd przyszła.

Przed tymi wydarzeniami Brom nawiązał kontakt z młodym uczonym i swym przyszłym przyjacielem Jeodem, który odkrył sekretny tunel prowadzący do cytadeli w Urû'baenie. Człek imieniem Hefring wyznaczony do wykradzenia trzech smoczych jaj ze skarbca Galbatorixa, wykradł tylko jedno - Saphiry. Miast oddać je Vardenom uciekł w sobie tylko znanym kierunku. W pościg za nim ruszył Brom i Morzan. Spotkali się oni już po tym jak ten drugi zabił Hefringa i odebrał mu jajo. Od niego Brom dowiedział się o zniknięciu Seleny i ta wiadomość dała mu siłę by zabić Morzan i jego smoka. Odebrał trupowi wroga jajo i zostawił je w umówionym z Vardenami miejscu. Następnie bezzwłocznie udał się do majątku Morzana, gdzie dowiedział się, iż Selena powrócila z tajemniczej podróży dwa tygodnie wcześniej i umarła zaledwie kilka godzin przed jego przybyciem. Z relacji uzdrowicieli próbujących ją leczyć wywnioskował prawdę. Udał się do Carvahall, gdzie znalazł Eragona pod opieką wujostwa.

Brom powrócił w sekrecie do Tronjheimu, gdzie ujawnił się Deynorowi ówczesnemu przywódcy Vardenów. Pomógł wynegocjować pakt pomiędzy Ludźmi a elfami, a następnie odeskortował Aryę do Ellesméry, gdzie swe dzieje opowiedział Oromisowi. Prawdę usłyszał prawdopodobnie także Bladgen, kruk królowej Islanzadi. Stamtąd Brom powrócił do Carvahall, gdzie przedstawił się jako bajarz i bard.

Szkolenie nowego Jeźdźca

Brom-daje-miecz

Brom daje Eragonowi Zar'roca

Piętnaście lat później Eragon obserwowany z daleka przez Broma odnalazł smocze jajo przeniesione przez Aryę za pomocą magii. Wyklutemu pisklęciu chłopak nieświadomie nadał imię Saphira identyczne z imieniem smoczycy Broma.

Istnienie Saphiry sprowadziło niebezpieczeństwo ze strony Imperium na rodzinę Eragona. Gdy Ra'zacowie zniszczyli farmę chłopaka i zabili jego wuja, Eragon i Saphira postanowili ruszyć w poszukiwaniu zemsty na oprawcach. Dołączył do nich Brom, który odkrył prawdę o tym, iż chłopak stał się Jeźdźcem. Rozpoczął też pierwszy etap szkolenia Tuatha du orothrim i przekazał na jego ręce Zar'roca zdobycznego na Morzanie. W mieście Therinsford, Brom zakupił dwa konie: Śnieżnego Płomienia i Cadoca.

W mieście Yazuac podróżnicy zostali zaatakowani przez maruderów z urgalskiej armii. To tam Eragon po raz pierszy użył magii. Od tego czasu Brom uczył chłopaka nie tylko fechtunku, ale również panowania przepływem mocy.

W portowym mieście Teirm Brom nauczył Eragona czytać i pisać, chłopak bowiem był do tej pory analfabetą. W tymże miejscu ojciec i syn, przy pomocy Jeoda wydedukowali gdzie mieści się kryjówka Ra'zacków.

W drodze do Dras-Leony Jeźdźcy zostali napadnięci przez bandę urgali. Eragon wykazując godną podziwu głupotę obraził ich zwierzchnika i miast pozabijać ogłuszyć. Brom musiał szukać ich na bardzo dużym obszarze i nie wszystkich udało mu się wyłapać. W tym czasie zdradził Saphirze prawdę o swym ojcostwie i kilka przydatnych wskazówek dla pary oraz swe wspomnienie, w którym przemawia do Eragona jako ojciec.

Śmierć

Aren

Pierścień Broma, Aren

"A teraz największa przygoda"
- ostatnie słowa Broma

Po odnalezieniu Ra'zacków w Dras-Leonie Brom i jego podopieczni wpadli w zasadzkę. W trakcie ucieczki z miasta musieli się zatrzymać na nocleg. Wtedy pojmali ich Ra'zackowie. Z opresji wybawił ich Murtagh, jednak potwory zdołały zranić Broma, gdy ten zasłonił Eragona przed ciosem sztyletu. Chłopak przy pomocy Saphiry i Murtagha opatrzył starego bajarza, jedanak jego stan pogarszał się z godziny na godzinę. Na pewien czas przed śmiercią odzyskał przytomność i wyjawił prawdę Eragonowi o tym, iż był Jeźdźcem (przemilczał swe ojcostwo). Zdradził mu też siedem słów w pradawnej mowie i przestrzegł go, by użył ich tylko w wielkiej potrzebie. Dał mu też swoje błogosławieństwo.

Eragon pochował Broma wraz z mieczem i laską w kamiennej krypcie z piaskowca. Kamienne ściany utworzyły czworokątną iglicę nad twarzą zmarłego. Chłopak umieścił następnie na kamieniu te słowa:

TU LEŻY BROM
Który był Smoczym Jeźdźcem
A dla mnie
Drugim ojcem.
Chwała jego imieniu.

Saphira zaś przemieniła piaskowiec w czysty diament, by grobowiec przetrwał wieki. Po śmierci Broma smoczyca wyjawiła Eragonowi, iż stary Jeździec zdradził jej kilka informacji m.in. jak odnaleźć Vardenów poprzez Dormnada oraz prawdy o jego rodzicach (te informacje wyjawiła jednak dopiero w Brisingrze.

Poprzednik Pozycja Następca
Morzan Uczeń Oromisa Eragon
Poprzednik Pozycja Następca
Rhunön Posiadacz Undbitra
Poprzednik Pozycja Następca
Brak Przywódca Vardenów Weldon
Poprzednik Pozycja Następca
Morzan Posiadacz Zar'roca Eragon